Vizită în Piaţa Centrală din Valencia – Mercat Central (8 Martie 2014)

Ştiu că nu toţi turiştii sunt interesaţi să viziteze pieţele de fructe sau peşte, dar pentru mine piaţa este întotdeauna una dintre atracţiile principale ale oricărui oraş, mai mic sau mai mare. Mi se pare că piaţa este cel mai viu şi animat loc dintr-un oraş şi acolo pot să admir, să cunosc şi să înţeleg cel mai bine pe locuitorii lui. În orice oraş ajung, încerc mereu să vizitez piaţa, chiar dacă nu merg acolo special pentru a cumpăra ceva (de cele mai multe ori chiar cumpăr) ci doar pentru a admira.

Mercat Central din Valencia este o adevărată minune. După ce am vizitat atȃtea pieţe de acest gen din multe oraşe europene, asiatice şi americane, pot spune fără niciun fel de exagerare că nu am mai văzut nicăieri o piaţă atȃt de frumoasă. Pieţele asiatice sunt, într-adevăr, o explozie de culoare şi de arome iar preţurile practicate acolo sunt foarte atractive, dar Piaţa Centrală din Valencia are mai mult decȃt culoare şi arome. Are şi stil. Este curată, foarte bine organizată, foarte bine aprovizionată şi deosebit de animată, mai ales în prima parte a zilei. Merită pe deplin cel mai important loc în topul pieţelor vizitate de mine (pȃnă acum).

Clădirea este şi ea o minunăţie arhitecturală, atȃt pe exterior, cȃt şi pe interior. Se găseşte în apropiere de Plaza de Ayuntamiento, la intersecţia mai multor străzi secundare. Are mai multe intrări care se pot accesa de pe diferite străzi, în funcţie de zona de interes pentru fiecare client – intrarea dinspre Piaţa de Peşte, intrarea dinspre zona de mezeluri, intrarea dinspre zona de fructe şi legume.

Mercat Central Valencia (2)

Mercat Central Valencia (3)

Mercat Central Valencia

Noi am intrat pe prima uşă care ni s-a deschis în cale şi am nimerit chiar intrarea principală. Cel puţin, aşa cred eu că era intrarea principală pentru că tot acolo se afla şi un birou de informare turistică care oferea pliante, hărţi şi sfaturi pentru turiştii interesaţi să viziteze nu numai piaţa, dar întreg oraşul.

De îndată ce am păşit în piaţă, am fost complet acaparaţi de tarabele care expuneau în cȃrlige fel de fel de produse pe bază de carne, dar afumate şi uscate – şiruri uriaşe de cȃrnaţi diferit coloraţi, salamuri subţiri sau groase şi – piesele de rezistenţă – pulpele de prosciutto crud care aici poartă numele de jamon. Niciodată în viaţa mea nu mai văzusem aşa ceva. Am mai vizitat noi pieţe în Italia, dar nicăieri nu am văzut atȃt de multe tarabe care să vȃndă aceste produse. Poate vedeam 5-6 tarabe încărcate cu pulpe uriaşe de prosciutto într-o piaţă. Dar aici, existau mai mult de 10 astfel de tarabe, toate pline ochi cu pulpe de diferite mărimi şi preţuri. Peste tot se vindeau bucăţi de prosciutto – chiar şi felii – dar toate tarabele expuneau şi pulpe întregi, majoritatea de 7-10 kg, care se vindeau doar în totalitate. Preţurile pentru astfel de pulpe uriaşe variau între 100 şi 300 de euro, dar am văzut şi preţuri enorme, cuprinse între 500 şi 700 euro/bucata. Ştiu că în piaţa din Barcelona am văzut astfel de  pulpe de prosciutto, dar din carne de mistreţ. Poate şi aici erau la fel. Nu prea înţeleg de ce ar putea o pulpă să coste 700 de euro, dar există, cu siguranţă, cumpărători şi pentru aşa ceva.

Jamon Mercat Central Valencia

Mercat Central Valencia (14)

După ce am admirat şi fotografiat mai multe tarabe cu diferite feluri de mezeluri, ne-am continuat plimbarea prin piaţă, străbătȃnd într-o ordine oarecare absolut toate culoarele şi trecȃnd în revistă absolut toate tarabele. La unele dintre ele, vȃnzătorii erau foarte zȃmbitori cȃnd vedeau că le fotografiez tarabele, dar nu erau la fel de încȃntaţi atunci cȃnd îi prindeam şi pe ei în cadru. De aceea, am încercat să mă concentrez doar pe produse şi nu am mai fotografiat şi personajele. În Piaţa din Filipine, toţi vȃnzătorii îmi cereau să-i includ şi pe ei în fotografii şi, dacă vedeau că fac vreo poză la produsele lor fără să-i fotografiez şi pe ei, atunci mă strigau să mă întorc şi să-i fotografiez din nou. Aici, nimeni nu mi-a interzis să fotografiez tarabele, dar niciun vȃnzător nu a dorit să apară în pozele mele. Pe unii i-am surprins din greşeală, dar cei mai mulţi nu doreau să se lase fotografiaţi. Cred că sunt şi ei sătui să tot fie fotografiaţi de atȃţia ani de cȃnd lucrează în această piaţa şi de cȃnd zeci de mii de turişti îi invadează în fiecare dimineaţă şi îi orbesc cu flash-urile aparatelor foto.

Pe lȃngă tarabele cu jamon, tarabele cu fructe au reprezentat şi ele o atracţie importantă în primul rȃnd datorită culorilor. În special căpşunile care miroseau foarte frumos şi dar erau atȃt de mari şi curate. Te atrăgeau ca un magnet. Pe tarabe găseai absolut toate fructele – banalele mere de diferite sortimente şi aduse din toate colţurile lumii, banane din Insulele Canare, portocale locale, struguri, pere, cireşe, pepeni, prune, fructe exotice, fructe de pădure.

Fructe Mercat Central Valencia

Mercat Central Valencia (17)

Ca orice piaţă care se respectă, Mercat Central din Valencia avea o zonă destul de generoasă rezervată în exclusivitate produselor marine.

Piaţa de peşte era, într-adevăr, foarte aprovizionată şi foarte aglomerată la acea oră. La unele tarabe chiar să stătea la coadă şi servirea se făcea pe bază de bon de ordine. La celelalte tarabe, vȃnzătorii îşi lăudau marfa şi o aranjau continuu în galantare. Unii tăiau peştii în fileuri, alţii îi curăţau de organe şi de solzi. Chiar şi în aceste condiţii, totul era foarte curat, nici urmă de mizerie pe nicăieri, nimic care să umbreasca măcar puţin măreţia şi strălucirea locului. În Filipine, Piaţa de peşte era un adevărat spectacol, dar nu foarte plăcut privirii în totalitate. Acolo, cei mai slabi de înger ar fi putut avea serioase probleme de respirat din cauza aerului şi mirosului nu foarte plăcut, dar şi din cauza imaginii de ansamblu a pieţii – cu tarabe pline de peşte proaspăt şi fructe de mare asupra cărora roiau muştele şi cu mormane de gunoaie ce acopereau singurele spaţii goale dintre rȃnduri.

În Valencia, piaţa era impecabil de curată şi niciun miros nelalocul lui nu se ridica în aer. Mirosurile nici nu se amestecau de la o zonă la alta, ceea ce înseamnă că în zona de fructe mirosea puternic a căpşuni şi portocale, iar în zona de peşte mirosea a peşte proaspăt.

Mercat Central Valencia (12)

Mercat Central Valencia (13)

Aş fi putut sta cȃteva ore doar în zona de peşte pentru că aş fi avut o mulţime de fotografii interesante de făcut. A fost o adevărată încȃntare pentru ochii mei care au văzut, totuşi, destul de multe astfel de pieţe pȃnă acum.

Am văzut o mulţime de creaturi interesante ce se vindeau ca delicatese, alături de arhicunoscuţii creveţi, homari, crabi, caracatiţe, sepii, scoici, melci şi, bineînţeles, peşti.

Mercat Central Valencia (5)

Mercat Central Valencia (6)

Mercat Central Valencia (7)

Aricii de mare – pe care îi văzusem de atȃtea ori cȃnd înotam prin Mediterană (în Grecia sau în Italia) şi de care ne feream purtȃnd încălţări de apă – se vindeau acum pe tarabe alături de alge de mare, icre de peşte şi ‘gȃndaci de apă’. Nu ştiu cum se numesc aceste ciudate creaturi, care arată atȃt de odios atunci cȃnd le întȃlneşti la scufundări, dar seamănă puţin cu creveţii. Se vindeau aici cu 8 euro/kg. Alte ciudăţenii erau şi aceste ‘degete de mare’ pe care le-am mai văzut şi în meniul unui restaurant. Nu ştiu ce gust au şi cum se pot mȃnca, dar îmi amintesc că şi pe ele le-am văzut în timpul unor partide de snorkeling în Mediterană.

Arici de mare Piata de peste Valencia– arici de mare –

Mercat Central Valencia (4)– degete de mare –

Mercat Central Valencia (9)– ‘gȃndaci’ de mare –

Mercat Central Valencia (11)– icre de merluciu –

Majoritatea fructelor de mare proveneau din pescuit în Mediterană şi în zona Atlanticului de NE, după cum se putea citi pe buletinele de calitate care le însoţeau, dar şi din Oceanul Indian sau Atlanticul de Sud.

La prima vedere, preţurile părea încredibil de mici, ţinȃnd cont de faptul că toate aceste produse sunt considerate delicatese şi sunt scumpe oriunde în lume – calamar proaspăt 3.5 euro, cozi de langustine 5.5 euro, creveţi proaspeţi 10 – 12 euro, crabi 6 euro. Dar, cȃnd m-am uitat mai bine, am constatat că preţurile la fructe de mare erau afişate pentru un sfert de kg. Exact cȃt cumpără o gospodină pentru a prepara o cină delicioasă pentru o familie. Preţurile pentru peşte erau pentru un kg şi variau între 3 şi 20 de euro, în funcţie de specie.

Mercat Central Valencia (8)

După ce am făcut o tură completă a pieţii de peşte, ne-am continuat plimbarea prin piaţă, hotărȃţi să nu lăsăm niciun colţ nevăzut. Am mai admirat tarabe cu vinuri şi uleiuri de măsline, brȃnzeturi, dulciuri şi produse de patiserie, suveniruri, produse din carne (pui, porc, viţel, iepure, vȃnat, miel, curcan), fructe uscate, condimente, cereale, măsline, ciuperci, pȃine, orez. Pe o latură se aflau multe tarabe numai cu mȃncare şi erau destul de aglomerate. Am văzut chiar şi o zonă în care se găseau cȃteva tarabe/ateliere de reparaţii şi alte servicii- un atelier de reparaţii încălţăminte şi poşete, un atelier de reparat ceasuri, unul de făcut curele din piele şi un atelier de retuşat îmbrăcăminte.

Mercat Central Valencia (18)

Mercat Central Valencia (15)

Foarte multe tarabe aveau expuse pe vitrine sau pe pereţi cȃte o mascotă reprezentativă şi toate mi s-au părut foarte haioase, în special cele din Piaţa de Peşte.

Mercat Central Valencia (10)

Mercat Central Valencia (20)

Mercat Central Valencia (19)

În zona unde se vindea carne, pe o vitrină stătea cuminte o oaie, ceea ce însemna că acolo se vindea doar carne de oaie/miel. Nu trebuia să ştii să citeşti, pentru că mascota te scotea din încurcătură.

Niciodată nu plecăm dintr-o piaţă fără să cumpărăm cȃte ceva. De data asta ne făcusem o listă mai lungă, dar am hotărȃt să ne facem cumpărăturile înainte de a pleca spre vapor pentru că mai aveam cȃteva locuri de vizitat pȃnă atunci şi nu puteam să ne plimbăm prin Valencia cu o sacoşă de creveţi. Am cumpărat, totuşi, un kg de seminţe de floarea soarelui pentru că nu se găseau decȃt într-un singur loc şi nu am fi vrut să mai pierdem timpul să le căutăm.

Mercat Central Valencia (16)

Ne-a plăcut foarte mult această piaţă şi suntem bucuroşi că am reuşit să o vizităm. Pentru noi este, cu siguranţă, cea mai frumoasă Piaţă pe care am vizitat-o vreodată.

Galerie foto:

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

One Response to “Vizită în Piaţa Centrală din Valencia – Mercat Central (8 Martie 2014)”

1. costica anonimul says:

Mai ma lasi–pai aici e raiul pe pamant.Asta da piata.Lipseste ceva?Il am si eu pe Vasile acolo.O fi si el la fel de incantat?Am aflat ca se considera get-beget spaniol.Mi-ati prezentat mai multe piete si restaurante dar cu asta m-ati dat gata .Poate ca mai am timp sa o vizitez atata timp cat mai pot baga in mine unele chestii fara sa sufar in timp ce unele persoane de langa mine se pot multumi cu un miros profund(e o gluma dar totusi te poti multumi si cu un miros profund)