Transalpina – Circuit România

Ziua 8 ( 11 septembrie)
Traseu : Râu de Mori (Hunedoara) – Haţeg – Petroşani – Transalpina Rânca (Gorj)



View Larger Map
Ȋnainte de a părăsi zona, mai aveam două obiective importante de văzut. Primul era Cetatea Sarmisegetusa Ulpia Traiana, aflat în satul Sarmisegetusa, la câţiva km de Râu de Mori. Până să ajungem acolo, ne-am urcat cu maşina vreo 7 km pe un drum forestier, în apropierea Castelului de Apă al comunei Râu de Mori. Adi, gazda noastră ne-a sfătuit să urcăm acolo pentru a avea o superbă panorama asupra întregii Ţări a Haţegului. Privit de sus peisajul era de vis. Se vedea întreaga vale în care se află Haţegul cu satele lui frumoase şi 5 din cele 10 lacuri de acumulare de pe Râul Mare. Pe cealaltă parte se vedea Retezatul cu toate culmile lui.

Tara Hategului

 

Cred că văcuţele şi oile sunt foarte fericite să trăiască în zona asta pentru că au iarbă din belşug şi erau foarte frumoase şi curate.

IMG_3039

 

IMG_3032

 

Am plecat apoi spre cetatea Ulpia Traiana. Aici am plătit taxă de intrare ( 4 lei/persoană )  şi am putut chiar să ne cumpărăm şi o vedere care să ne amintească pe unde am trecut.
Ulpia Traiana Sarmizegetusa a fost capitala Daciei după venirea romanilor. În timp ce capitala  Daciei preromane se află în Munții Orăștiei la o altitudine de 1.200 m, Sarmizegetusa Romană este amplasată pe un teren aproape plat, în bazinul Hațegului, la 531 m altitudine. Orașul se afla la aproximativ 8 km depărtare de trecătoarea care face legătura între Banat și Transilvania și care  se numeşte acum Porțile de Fier ale Transilvaniei, având Munții Retezat la sud și Munții Poiana Ruscă la nord. După campania romană din anii  101- 102, aici a fost amplasată o garnizoană militară, iar după campania din 106 a luat naştere un oraş nou, capitala Daciei, noua provincie a Imperiului Roman. Cetatea se întindea pe o suprafaţă de ~ 32 de hectare şi găzduia o populaţie de 25-30000 de locuitori. Aceştia locuiau atât în interiorul cetăţii, în interiorul zidurilor, cât şi în afara lor. După mai multe atacuri barbare, împăratul Aurelian hotărăşte retragerea peste Dunăre a armatei şi funcţionarilor care au fost urmaţi apoi de marea majoritate a proprietarilor de pământuri şi sclavi, dar nu de marea masă a populaţiei. Oraşul a continuat să supravieţuiască până la marea invazie a hunilor, iar după moartea lui Atilla, a încetat să mai existe.
Acum, întreaga cetate nu este decât o ruină. Datorită numeroaselor panouri cu desene reprezentând propuneri de reconstituire, ne putem imagina cum arăta atunci şi putem spera că în scurt timp totul va căpăta forme reale.
Cetatea sarmisegetusa Ulpia Traiana

 

Cetatea sarmisegetusa Ulpia Traiana (3)

 

Puţin mai “luminaţi ”, am pornit pe drumul de întoarcere spre casă cu un mic ocol.
Ȋn ultimul an am auzit tot mai des numele “Transalpina”. Recunosc că nu ştiam nimic despre această şosea –“cea mai înaltă şi frumoasă din ţară” şi am vrut să mă conving că se ridică la nivelul renumelui.
Transalpina este cel mai înalt drum rutier din Munţii Carpati şi atinge altitudinea maximă în Pasul Urdele, la 2145 m. Şoseaua traversează Munţii  Parâng de la N la S,  leagă localitatea Sebeş din Alba de localitatea Novaci din Gorj şi este paralelă cu Valea Jiului şi Valea Oltului. Străbate trei judeţe – Alba, Gorj şi Vâlcea şi are o lungime totală de ~ 150 km.  Cu toate că este drum naţional (DN 67C ), nu a fost asfaltată niciodată până în 2009 şi de aceea este mai puţin cunoscută. Acesta poate fi şi un avantaj, pentru că a rămas mult timp neatinsă şi îşi păstrează sălbăticia şi farmecul aparte. Transalpina a fost construită de armatele romane în drumul lor spre Sarmisegetusa, pavată cu piatra de Regele Carol al II-lea dupa 1930 si reablitată de nemţi în al II-lea război mondial. Acum este asfaltată în proporţie de 95%, dar este oficial închisă circulaţiei publice din cauza faptului că nu s-a terminat instalarea parapeţilor de siguranţă. Cu toate acestea, drumul este foarte circulat, mai ales în week-end, dar nu este recomandată traversarea lui pe timp de noapte sau ploaie. Nu ştiu ce-o să se întâmple cu el când vin zăpezile, dar ştiu că accesul dinspre Novaci către staţiunea de ski Rânca este deschis pe tot parcursul anului. Nu ştiu dacă cealaltă parte a drumului se închide aşa cum se întâmplă cu Transfăgărăşanul.
Pentru “cucerirea” ei, se poate porni de la Sud către Nord  – din Novaci (Gorj )  spre Sebeş (Alba  )  sau de la Nord la Sud, cea mai frumoasă şi spectaculoasă porţiune fiind cea dintre Obârşia Lotrului şi Rânca.
Noi am ales un alt drum pentru că nu ne aflam nici în Nord, nici în Sud.
Plecând din Hateg, am pornit spre Petroşani pentru că ştiam că există un drum care leagă Petroşani-ul de Obârşia Lotrului. Drumul nu era lung, avea doar 30 de km, dar am fost nevoiţi să mergem cu 20-30Km/oră pentru că era neasfaltat şi plin de gropi pe aproape toată lungimea, în special în zona Groapa Seacă.  Ne-am bucurat, totuşi, de un frumos peisaj pentru că şoseaua şerpuia pe malul unei ape.
Nu trebuia să ajungem chiar până în Obârşia Lotrului, dar nu aveam de unde să ştim şi nici indicatoare nu existau, aşa că am fost nevoiţi să cerem ajutor. Erau multe maşini în zonă. Unele veneau dinspre Rânca şi căutau drumul spre Sebeş, altele veneau dinspre Sebeş şi mergeau spre Rânca. Nimeni nu venea ca noi dinspre Petroşani. Am găsit, până la urmă şi drumul bun, şi am pornit. Am început să urcăm şi peisajul devenea din ce în ce mai frumos, mai spectaculos. Porţiunea dintre Obârşia Lotrului şi Rânca este cea mai frumoasă pentru că şi altitudinea este cea mai mare, o mare parte din cei ~ 20 de km se află la peste 2000 de metri, culminând cu Pasul Urdele, la 2145 m.

 

Transalpina

 

Transalpina (2)
Peisajul era, într-adevăr, foarte frumos. Ne aflam mai aproape de nori, eram mai sus decât multe creste din jurul nostru şi oriunde priveai vedeai numai cer, nori, păşuni alpine aruncate dintr-o culme în alta şi şoseaua care le lega pe toate.
Transalpina (3)
Din loc în loc, peisajul mai căpăta un pic de variaţie cu ajutorul câtorva grupuri de turişti răzleţi care opreau maşinile în cele mai nepotrivite locuri pentru a se fotografia cu vreo capră (nu neagră), măgar, oaie, antenă de telefonie sau doar cu o bucăţică de peisaj. Existau popasuri din loc în loc pentru a opri maşina, dar pentru că acestea erau pline, maşinile opreau pe oriunde nimereau. Noroc că nu era decât o zi de marţi şi în zonă nu se aflau prea multe maşini.
Transalpina (4)
Am oprit şi noi acolo unde peisajul ni sa părut mai interesant şi am făcut fotografii. Am făcut chiar şi o vizită “târgului de mesteşugari” care se afla aproape de Pasul Urdele, probabil în cea mai înaltă zonă. Aceleaşi produse pe care le cunoşteam deja din toate celelalte târguri de pe Valea Prahovei – câteva autentice şi tradiţionale, dar majoritatea kitch-uri chinezeşti care îi încântă pe unii, mai ales pe copii. Tot aici se afla şi un restaurant –terasă care servea ciorbe şi mâncăruri calde, gătite pe loc, în nişte imense cazane. Poate mâncarea era bună, dar, nu ştiu de ce nu m-a atras în nici un fel.

 

Pasul Urdele - un mic popas gastronomic
Ne-am continuat drumul spre Rânca unde am ajuns în jurul orei 16. Rânca este o stațiune turistică în curs de dezvoltare, aflată pe raza orașului Novaci și a comunei Baia de Fier, din județul Gorj. Este situată la 1.600 m altitudine, la poalele vârfului Păpușa din Masivul Parâng. Aici au fost construite primele cabane în 1930 şi o unitate militară de vânători de munte. După 1989, au început să se construiască case noi şi staţiunea s-a dezvoltat din ce în ce mai mult în ultimii ani datorită celor trei pârtii  de ski. Acum există foarte multe pensiuni aflate deja în circuitul turistic şi multe încă în construcţie.
Ranca
Nu ne-a fost greu să găsim cazare într-o zi de marţi. Pe timpul verii, cei mai mulţi turişti poposesc aici pentru o noapte sau două, în drumul lor spre sau dinspre Sebeş, pe Translapina. Iarna, împătimiţii ski-ului şi ai sporturilor extreme îşi petrec aici vacanţele, zona fiind renumită pentru zăpezi mari, de peste doi metri, din decembrie până în aprilie.

 

Citiţi şi:

Horezu – Circuit România 
Polovragi – Circuit România
Targu Jiu – Circuit România
Cazanele Dunarii – Circuit România 
Retezat – Circuit România
Sarmisegetuza – Circuit România 
Transfagarasanul – Circuit România 

Galerie foto:

Please follow and like us:
error0
You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply


error

Enjoy this blog? Please spread the word :)