Cu maṣina spre Turcia (Vacanṭă iulie – august 2015)

Doar 550 de km despart Constanṭa de graniṭa cu Turcia ṣi o vacanṭă pe cont propriu, cu maṣina personală, este foarte potrivită pentru cei care îṣi doresc din tot sufletul să fie independenṭi în miṣcare ṣi nici nu vor să piardă prea mult timp până să ajungă la destinaṭie. Vacanṭa noastră de vara aceasta a durat 17 zile ṣi ne-a permis să străbatem ~ 5000 de km, din care ~ 4000 km pe teritoriul Turciei ( 800 km prin Bulgaria ṣi ~ 80 de km în România).

Am pornit la drum într-o zi de duminică, hotărâṭi să străbatem teritoriul Bulgariei fără oprire ṣi să facem primul popas la Canakkale, pe partea cealaltă a Strâmtorii Dardanele.

 

I. Constanṭa – Negru Vodă  (DN 29) – Dobrich – Varna – Shumen (A2) –Sungurlare – Struldzha – Yambol – Elhovo – Edirne = 540 km (~ 7 ore)

 

Am ales să traversăm Bulgaria prin interior ṣi nu pe coastă – unde ar fi fost foarte aglomerat – ṣi alegerea noastră s-a dovedit foarte inspirată. Am parcurs cei … km între Negru Vodă ṣi Elhovo (localitatea de frontieră) în doar … ore, respectând, cu stricteṭe, toate limitele de viteză (foarte numeroase) ṣi fără să facem niciun popas.

La vama bulgară, am fost nevoiṭi să cumpărăm vignetă pentru traversarea Bulgariei (5 euro/ 10 leva sau 30 lei).

Pe teritoriul Bulgariei, majoritatea drumurilor trec prin localităṭi, există foarte multe restricṭii de viteză – unele dintre ele total nejustificate – dar starea drumurilor este relativ bună, cu puṭine porṭiuni avariate. Fiind duminică, traficul a fost foarte liber pe ambele sensuri de mers, am văzut doar două maṣini de poliṭie, dar niciun poliṭist pe traseu.

La vama turcească, ni s-au verificat actele, talonul maṣinii ṣi RCA-ul.

Intrarea in Edirne

 

II. EdirneEceabat – 160 km (~ 2 ore)

 

A doua porṭiune de drum a fost la fel de liberă, dar starea străzilor a fost mult mai bună, aproape impecabilă, cu doar câṭiva km de drum în reparaṭie. Ultima porṭiune din acest drum, GeliboluEceabat, a fost chiar de-a lungul coastei.

In drum spre Eceabat

Intenṭia noastră a fost să traversăm cu ferry de la Eceabat spre Canakkale în aceeaṣi seară, dar socotelile de acasă nu s-au potrivit cu cele de pe traseu. Am fost foarte inspiraṭi să pornim la drum într-o zi de duminică – pentru că toate străzile au fost libere atât în Bulgaria, cât ṣi în Turcia – dar această duminică nu era doar o zi obiṣnuită de final de săptămână, ci ultima zi a mini-vacanṭei pricinuite de sărbătoarea Ramadanului ṣi o mulṭime de turci se întorceau acum acasă ṣi aṣteptau să treacă cu ferry pe partea cealaltă.

Era doar ora 17 când am ajuns la Eceabat ṣi, de îndată ce am intrat în oraṣ, ne-am trezit într-un blocaj uriaṣ de maṣini ce îṣi aṣteptau rândul la intrarea pe ferryboat. Un poliṭist dirija traficul local spre alte străzi ṣi coada de maṣini – care se întindea pe câṭiva km – presupunea un timp de aṣteptare de ~ 3 ore până la îmbarcarea pe ferry. Am fi putut să aṣteptăm 3 ore ṣi să traversăm, până la urmă, eram în mijlocul verii ṣi ziua era foarte lungă, dar nimic sigur nu ne aṣtepta pe partea cealaltă pentru că nu aveam nicio rezervare pentru cazarea în Canakkale. Ṣi ar fi fost, totuṣi, păcat să traversăm strâmtoarea pe timp de noapte ṣi să nu ne bucurăm de peisajele atât de frumoase, peisaje pe care le văzusem cu doar opt luni în urmă, în timpul voiajului cu HS Debussy (povestea aici)

Am hotărât, aṣadar, să rămânem peste noapte în Eceabat. A doua zi, la ora 9 dimineaṭa, după numai 10 minute de aṣteptare, ne-am îmbarcat pe ferry –ul care ne-a trecut de partea cealaltă a strâmtorii în doar 15 minute. Pentru un bilet am plătit 40 de TLY (incluzând maṣina ṣi patru persoane).

Eceabat Ferry Terminal

Traversand Stramtoarea Dardanele

Traversand Stramtoarea Dardanele

In ferry catre Canakkale

Din Canakkale, ne-am continuat drumul spre Izmir, unde aveam programat un popas de câteva zile.

 

III. Canakkale – Ezine – Edremit –  Izmir = 308 km ( ~ 4 ore 1/2)

Din Canakkale, drumul începe să urce în serpentine uṣoare ṣi oferă o priveliṣte de vis pe partea dreaptă, către Strâmtoarea Dardanele ṣi coasta europeană a Turciei.

Vedere spre Stramtoarea Dardanele si Canakkale

In drum spre Izmir

La ~ 30 de km de Canakkale, se face un drum în dreapta care duce spre Cetatea Troia (5 km din drumul European).

Între Ezine ṣi Edremit drumul este uṣor avariat din cauza unor lucrări de lărgire ṣi pe o bună distanṭă traficul se desfăṣoară doar pe un singur sens. Marea rămâne mereu pe partea dreaptă ṣi, din loc în loc pe marginea drumului, există locuri de popas care oferă superbe imagini panoramice.

Din Kukkuyu, drumul trece prin mai multe oraṣe-staṭiuni – Gure, Zeytinly, Kadikay – ṣi ajunge în Edremit, de unde se intră pe E87. Până în Izmir, drumul este în stare foarte bună ṣi peisajul este deosebit de variat, incluzând atât marea, dar ṣi oraṣe ṣi localităṭi mai mici, zone industriale, livezi de măslini ṣi terenuri acoperite cu diferite culturi.

Statiune turistica pe malul marii in drum spre Izmir

 

IV. IzmirKusadasi – 82 km

Din Izmir, se ia drumul spre aeroportul Aydin, apoi se continuă spre Menderes, SelkukKusadasi. Drumul este impecabil ṣi foarte spectaculos, cu serpentine, dealuri ṣi livezi pe toate părṭile.In drum spre Kusadasi

 

Cu ~ 28 de km înainte de intrarea în Kusadasi, începe să se vadă marea pe partea dreaptă.

In drum spre Kusadasi

In drum spre Kusadasi

 

V. Kusadasi – Pamukkale = 185 km ( 2 ore 3/4)

 

VI. Kusadasi – Bodrum = 155 km (~ 2 ore)

Drumul este foarte bun, urcă ṣi coboară în serpentine uṣoare, prin dealuri acoperite cu livezi ṣi păduri de conifere, apoi merge pe malul Lacului Bafta.

In drum spre Bodrum

Pe malul lacului Bafta

Lacul Bafta

Marea apare pe partea dreaptă.

Pe malul marii, aproape de Bodrum

Bodrum

 

VII. Bodrum MilasMuglaMarmaris ~ 150 km

 

Până la Milas, drumul este spectaculos, primii 40 de km se desfăṣoară pe malul mării. Apoi, se pătrunde în interior, drumul urcă în serpentine uṣoare până la 800m altitudine, printre livezi de măslini ṣi orăṣele pitoreṣti.

 

VIII. BodrumCanakkaleEceabat = 600 km (8 ore)

 

 

IX. Eceabat – Constanta

 

Informatii utile:

Limitele de viteză sunt de 50 km/oră în interiorul localităṭilor, 90 km/oră pe drumurile europene ṣi 120 km/oră pe autostradă. Cu toate că absolut nimeni nu respectă aceste restricṭii – nici în localităṭi, nici în afara lor – traficul se desfăṣoară foarte civilizat pentru că localnicii sunt deosebit de atenṭi ṣi respectă întotdeauna distanṭa regulamentară faṭă de maṣina din faṭă.

–  Preṭul combustibilului variază puṭin – benzina – 4.55 – 4.68 TLY/litru; motorina – 3.44 – 3.86 TLY/litru – ṣi este mai mic în staṭiile ce se găsesc de-a lungul drumurilor secundare ṣi în care nu se poate plăti cu cardul.

–  Mai multe autostrăzi sunt încă în construcṭie ṣi nu necesită plătirea vreunei taxe, ele fiind considerate doar drumuri europene (E87 Canakkale- Izmir- Aydin – Denizli – Antalya, E96 Izmir-Uṣak).

– Pe Coasta de Vest există o singură autostradă funcṭională – Aydin-Izmir-Ceṣme (031 – 032) ce necesită plata unei taxe ce se face automat, prin intermediul aparatelor special amenajate la intrarea ṣi la ieṣirea de pe anumite porṭiuni (fără a mai opri la bariere). Pentru a avea acces pe aceste zone este necesară procurarea unui permis de la staṭiile de benzină Shell sau oficiile PTT (situate la intrarea în autostradă) . Un astfel de permis se numeṣte HGS, are o valoare minimă de 45 TLY (~ 25 euro) ṣi se poate folosi pe o perioadă de 1 an.

Citiṭi în continuare:

Vacanṭă în Bodrum

Excursie cu barca în insulele din preajma Bodrum-ului

Vacanṭa noastră în Turcia

Ghid de călătorie în Turcia

Kusadasi

 

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply