Cu maṣina spre Grecia – Vacanṭă în Creta 2014

Grecia

Vara mult aṣteptată a venit deja ṣi odată cu ea ṣi vacanṭa noastră. Am pornit spre Grecia – având ca destinaṭie finală insula Creta – pentru o vacanṭă pe care am mai programat-o ṣi în urmă cu 3 ani, dar pe care am amânat-o în ultimul moment, înclinând balanṭa în favoarea Italiei. De data aceasta, nimic nu ne-a mai schimbat planurile ṣi am plecat la drum – pentru prima oară cu maṣina proprie, dar pe aceeaṣi rută pe care mai fusesem ṣi cu autocarul în câteva vacanṭe greceṣti din 1998 încoace. Aflasem din mai multe surse că, nu cu mult timp în urmă, s-a deschis un nou drum ṣi chiar un nou punct de frontieră care ar uṣura traversarea Bulgariei, reducând timpul efectiv de transit la doar 4-5 ore (în funcṭie de viteza de circulaṭie).
Conservatori din fire, am preferat să păstrăm acelaṣi traseu care ne era deja foarte cunoscut datorită unor călătorii cu autocarul din ultimii 15 ani ṣi care este, cu siguranṭa, cel mai bătut drum – preferat atât de turiṣtii individuali, cât ṣi de autocarele care îi poartă de ceva vreme pe români în Grecia. Probabil că în scurt timp, foarte mulṭi vor prefera noul drum – ceea ce va simplifica ṣi mai mult traficul pe ‘vechiul drum’, reducând aglomeraṭia ṣi ambuteiajele din timpul sezonului.
Traseul nostru – început în Constanṭa – a avut o lungime totală de ~ 1400 km împărṭiṭi în trei segmente – România, Bulgaria ṣi Grecia.

BucureṣtiRuse (E70); RusePleven (E85/E83); PlevenSofia (A2/ E83); SofiaKulata (E79); KulataSalonic (E79); SalonicAtenaPireus (E75).

Ca de obicei, cel mai dificil, aglomerat ṣi solicitant segment de drum a fost cel de pe teritoriul ṭării noastre. Cu excepṭia celor ~200 de km de pe Autostrada Soarelui, restul drumului până la ieṣirea din ṭară – pe la vama Ruse (~ 70 km) – a fost foarte aglomerat ṣi deosebit de avariat pe anumite porṭiuni. Centura de Sud a Bucureṣtiului ne-a ‘mâncat’ mai mult de o oră, iar restul drumului până la graniṭă a fost foarte solicitant (avariat, aglomerat ṣi îngreunat – în primul rând din cauza ṣoferilor indisciplinaṭi ṣi a slabei semnalizări).

ConstanṭaRuse ~ 4 ore.

Al doilea fragment al traseului nu a fost nici pe departe atât de dificil pe cât îmi închipuisem. Am auzit fel de fel de poveṣti cu întâmplări îngrozitoare care se petrec pe străzile din Bulgaria ṣi am avut întotdeauna o reṭinere să călătoresc cu maṣina prin această ṭară. În afară de o scurtă vacanṭă de 3 zile la Nisipurile de Aur – petrecută în urmă cu 5 ani – nu am mai ajuns în Bulgaria ṣi chiar am evitat de câteva ori să o traversez în drum spre alte destinaṭii, renunṭând chiar la vacanṭe în Turcia ṣi Grecia, din cauza ‘faimei’ de care se bucură Bulgaria în rândul cetăṭenilor europeni. De aceea, am plecat la drum cu un sentiment de teamă ṣi nesiguranṭă, dar Bulgaria m-a impresionat foarte plăcut de data aceasta. Drumul a fost neaṣteptat de bun pe întregul traseu în afară de ultimii ~ 30 de km înainte de a ajunge la Kulata (oraṣul bulgar de la graniṭa cu Grecia). Această ultimă porṭiune de drum a fost cam dificil de străbătut din cauza străzii foarte înguste ṣi a maṣinilor cu gabarit mare care circulau în ambele sensuri.
De la Ruse spre Sofia însă, ṣoseaua este impecabilă ṣi urcă în serpentine uṣoare până la 800 m altitudine oferind un peisaj deosebit de frumos ṣi spectaculos, în special pe partea dreaptă a drumului. Pe o mare porṭiune din drum, ṣoseaua este nou construită, iar centura Sofiei ocoleṣte capitala pe la Sud ṣi face parte dintr-o autostradă în construcṭie care urmează să fie finalizată în câṭiva ani cu ajutorul Comunităṭii Europene.
Pe tronsonul bulgar, singurul inconvenient care ar putea descuraja mulṭi ṣoferi îl reprezintă desele restricṭii de viteză care apar ca din senin ṣi fără niciun fel de sens. Dacă pe unele dintre ele le înṭeleg ṣi le accept, majoritatea mi se par fără nicio logică ṣi nu le găsesc o altă explicaṭie în afara celei legate strict de poliṭie ṣi amenzi de circulaṭie. În unele zone în care viteza era limitată la 80 km/oră, anumite tronsoane de drum aveau restricṭii de 50 ṣi chiar 40 km/oră care apăreau ṣi dispăreau ca prin farmec după numai câṭiva metri. Acest lucru poate fi supărător pentru ṣoferii vitezomani (chiar ṣi pentru cei mai puṭin vitezomani) ṣi reprezintă un motiv serios de stres ṣi încordare pentru cei din maṣină care trebuie să fie mereu foarte atenṭi la toate semnele cu restricṭii care apar după pomi sau curbe.
În afară de acest mic inconvenient, drumul a fost foarte bun ṣi lejer. Foarte puṭine localităṭi se află pe acest traseu, peisajul este foarte frumos ṣi traficul foarte puṭin aglomerat.
Traversarea Bulgariei  ~ 6 ore.

Intrarea în Grecia ne-a luat puṭin prin surprindere, dar în mod foarte plăcut. Prima porṭiune de drum – imediat după Kulata – este impecabilă ṣi a aruncat o umbră neagră asupra întregii noastre experienṭe bulgare. Din păcate, după numai câṭiva km, drumul s-a avariat serios ṣi a continuat să fie cam dificil de străbătut până la Salonic. Pe această porṭiune, nu există autostradă, iar drumul nu are decât o singură bandă pe sens – cu foarte multe gropi ṣi denivelări.
După Salonic însă, povestea se schimbă complet. Drumul se transformă în autostradă (E 75) ṣi continuă în acelaṣi mod până la Atena – traversând Grecia de la Nord la Sud pe traseul: SalonicKateriniLarisaLamiaAtenaPireus
Drumul este impecabil – împodobit cu leandrii coloraṭi pe aproape întreaga lungime; peisajul este superb de ambele părṭi, coborând spre Sud, aproape paralel cu ṭărmul ṣi oferind o priveliṣte deosebită spre mare ṣi spre Insulele care se găsesc nu departe de coastă – Skiatos, Skopelos, Alonnisos, Evvoia. Pe partea dreaptă a drumului, se întind câmpii ṣi dealuri pline de livezi de măslini, flori de toate felurile ṣi chiparoṣi care se înalṭă semeṭ spre cer.

Autostrada Salonic - Atena

Vedere spre Insulele Sporade
Această priveliṣte încântătoare te acaparează ṣi îṭi face călătoria mai plăcută ṣi mai puṭin obositoare, dar te obligă să plăteṣti ‘bilet de intrare’ pentru că accesul pe autostradă  nu este gratuit. Ṣi taxa nu este deloc mică. De la Salonic la Atena, se plăteṣte ~ 29 de euro, dar, ceea ce este deosebit de stresant ṣi enervant, este faptul că această taxă nu se plăteṣte o singură dată (la ieṣirea de pe autostradă), ci în tranṣe mai mici, după un anumit număr de km parcurṣi. Pe această porṭiune există nici mai mult nici mai puṭin de 11 puncte de taxare cu tarife cuprinse între 1.20 ṣi 4 euro, sume ce se adună încet încet pe traseul de ~ 420 km, ajungând, în final, la ~ 29 de euro.
Pe teritoriul grecesc cea mai dificilă zonă este centura care ocoleṣte Atena ṣi merge până la Pireus. Aici, deṣi strada are 5 benzi pe sens, se aglomerează destul de des ṣi se blochează din cauza accidentelor de tot felul. Circulaṭia se desfăṣoară destul de ordonat, dar trebuie acordată o atenṭie deosebită motocicliṣtilor care apar din toate direcṭiile ṣi trec de pe o bandă pe cealaltă fără să se asigure.
Dacă aveṭi în plan o vacanṭă cu maṣina în sudul Greciei (sau în insulele mai îndepărtate), veṭi fi nevoiṭi să acoperiṭi ~ 1500 km ṣi ar fi foarte bine să împărṭiṭi acest traseu în două părṭi, cu o pauză de o noapte în apropiere de Salonic. Veṭi putea porni din nou la drum de dimineaṭă ṣi veṭi ajunge în Pireus după amiaza pentru a prinde ferry-boat-ul spre insule.
Noi preferăm întotdeauna să mergem cu ferry-boat-ul de noapte – pentru că salvăm astfel o noapte de cazare ṣi ajungem în insulă la prima oră, profitând de o zi plină. Ṣi la întoarcere este mai bine să venim cu ferry-ul de noapte pentru că ajungem în Pireus de dimineaṭă ṣi avem astfel o zi întreagă în faṭă pentru a străbate o porṭiune bună din drumul de întoarcere spre casă. Câteodată vrem să admirăm ṣi peisajul ṣi atunci alegem ca una dintre cele două călătorii cu ferry-boat-ul să aibă loc pe timpul zilei.

Dacă doriṭi să mergeṭi în Creta, vă ofer mai jos câteva informaṭii utile:

  • Cu un ferry boat normal (nu speed boat sau fast ferry) călătoria din Pireus până în Creta durează 8-9 ore, cu plecare la ora 12, 21 sau 22 (de exemplu, Anek Lines).
  • Un bilet de călătorie costă 29 de euro (adulṭi), pentru o maṣină se plăteṣte între 85 ṣi 125 de euro (în funcṭie de lungime – maṣinile de peste 4.5 metri lungime plătind între 100 ṣi 125 euro). Preṭurile sunt mai ridicate pentru caravane, microbuze … Aceste tarife se plătesc direct la oficiile Companiei de transport maritim (Anek Lines, Minoan Lines …) ṣi sunt puṭin mai mari dacă biletele se procură de la agenṭiile de turism. Aceste bilete sunt cu 10% mai mici pentru întoarcere, dacă sunt cumpărate în acelaṣi timp cu cele de dus. Se poate opta pentru un bilet fără dată de întoarcere (open tichet) dacă nu sunteṭi siguri de data la care se termină vacanṭa voastră ṣi veṭi beneficia ṣi în acest caz de reducerea de 10%. Acestea sunt cele mai ieftine bilete ṣi vă oferă posibilitatea ocupării unui loc pe punte sau în spaṭiile special amenajate, unde pot exista canapele, fotolii sau scaune de tipul celor din avion. Dacă doriṭi un loc într-o cabină, trebuie să scoateṭi din buzunar mai mulṭi bani.
  • Majoritatea imbarcărilor pentru Creta au loc în Terminalele 3 sau 4.
  • Dacă ajungeṭi în port cu mai multe ore înainte, puteṭi parca fără probleme maṣina în interiorul terminalului (gratuit).
  • Imbarcarea se poate face cu trei ore înainte de plecare.
  • La oficiile Companiilor de transport maritim din interiorul portului nu se poate plăti decât cu bani, nu cu card.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

2 Responses to “Cu maṣina spre Grecia – Vacanṭă în Creta 2014”

  1. Mioara says:

    M-ai impresionat,Oana,c-ntotdeauna cu acest articol deosebit de util pentru toti cei care doresc sa calatoreasca cu masina spre insorita Grecie!Destul de lung traseul si emotii,pe masura! Dar,dupa parcurgerea rutei,satisfactia privelistii minunatei insule Creta.Astept cu nerabdare material ilustrativ si prezentarea modului cum au decurs zilele voastre de vacanta!Calatoresc de mult timp cu voi prin cele mai deosebite locuri pitorest din lume.Vacanta placuta si succes la scrierea frumoaselor tale articole!!!

  2. costica anonimul says:

    si autocarul era pe urmele voastre ceva mai tarziu.Frumos drumul(mai putin in Bulgaria),cald pe fery dupa o cafea cuburi de gheata la Atena si o intrare (primire)spectaculoasa in chemping pe insula.Frumos inceputul dar ce urma era sa fie super (cicadele le-am uitat-pana cand am auzit una la noi in liliac)

Leave a Reply


6 + 1 =



Hit Counter by technology news