Coasta de Azur – 2011

Ȋntr-una din zilele vacanţei noastre pe malul mării Mediterane am făcut o excursie mai lungă cu maşina şi am ajuns până în Franţa pentru a revedea câteva localităţi cunoscute –  Monte Carlo, Cannes şi Nisa.
         A fost o zi foarte obositoare, dar ne-am întors cu câteva imagini superbe care ne-au mers direct la suflet. Imaginea care ţi se deschide în faţa ochilor este unică – şoseaua de coastă care şerpuieşte de-a lungul mării (lungo mare), golfuleţele care adăpostesc sute de yachturi albe ce se leagănă în vânt, viluţele cochete cu vedere spre Mediterană, agitaţia continuă din toate localităţile prin care treci, oamenii, maşinile de epocă sau de ultimă generaţie, bicicletele, scuterele … toate te fac să înţelegi, într-un fel, în ce constă puterea de atracţie pe care o exercită această zonă asupra milioane de turişti care o vizitează anual şi farmecul pe care l-au respirat şi trăit alte milioane de oameni, din alte secole.

Coasta de Azur

Menton, Coasta de Azur

Coasta de Azur (2)

Coasta de Azur a atras ca un magnet pe bogaţii lumii încă din secolul al XVIII- lea. Aici veneau atunci englezii bogaţi, în special pe timpul iernii, pentru a se bucura de zile cu soare, iar vara veneau foarte mulţi americani şi ruşi. La începutul secolului XX, zona era frecventată de artiştii celebri ai epoci – pictori, scriitori, actori, iar mai târziu, a devenit o destinaţie de vacanţă preferată pentru oamenii bogaţi, în general, indiferent de domeniul de activitate. Abia în ultimii 20-30 de ani, Coasta de Azur a devenit un loc de vacanţă accesibil aproape tuturor călătorilor pentru că au apărut din ce în ce mai multe spaţii de cazare, multe dintre ele fiind modeste şi deosebit de ieftine. Cu 20-30 de euro/ seară se poate închiria o cameră în viluţe mai modeste şi nu neaparat cu vedere la mare, există şi un număr foarte mare de campinguri în care doritorii pot înnopta în corturi, bungalow-uri sau rulote. Deci, întreaga zonă şi-a pierdut un pic din renumele de destinaţie de lux, pentru elitele de orice fel, dar asta nu i-a diminuat absolut deloc farmecul. Ba chiar i-a oferit ceva în plus, fiind printre puţinele locuri din lume în care se găsesc alăturate spaţii de cazare de 5 stele şi campinguri. Te poţi plimba pe străduţe înguste sau pe faleză alături de milionari care îşi au casa pe yachturile de sute de mii de euro ancorate la câţiva zeci de metri de mal sau în hotelurile de 5 stele în care plătesc sute de euro pentru o singură noapte.

Pentru mine această zonă înseamnă şi altceva. Prima mea ieşire din ţară în urmă cu 20 de ani m-a adus pe aceste meleaguri şi impactul a fost cu atât mai mare pentru mine. Aici am văzut pentru prima oară vile luxoase, hoteluri de cinci stele, palmieri şi portocali pe stradă. Acum nu mi se mai pare chiar atât deosebit, ceea ce este şi normal din moment ce că am văzut multe alte locuri deosebite între timp, dar Coasta de Azur va rămâne întotdeauna un loc unic şi aparte. Natura a fost atât de darnică cu aceste meleaguri, încât, dacă am putea să scoatem din peisaj tot ceea ce mâna omului a construit, încă am avea ce să admirăm, încă am rămâne fără cuvinte şi muţi de uimire. Pentru că, de cele mai multe ori, cuvintele sunt de prisos. Imaginile vorbesc de la sine.

Frenc Riviera

Ȋn Monte Carlo, ne-am plimbat puţin prin portul de agrement, printre sute de yachturi mai ieftine şi mai scumpe, am vizitat Palatul Regal, Cazinoul şi frumoasele grădini din faţă.

Palatul Regal din Monte Carlo
– Palatul Regal –
Cazinoul din Monte Carlo                                                                        – Cazinoul –
In fata Cazinoului din Monte Carlo

Ȋn Cannes, am ajuns, bineînţeles, acolo unde toţi turiştii ajung – în faţa Palatului Festivalelor şi al Congreselor – locul în care se desfăşoară, în luna mai a fiecărui an, binecunoscutul Festival de film

Cannes, palatul Festivalului

Foarte mulţi turişti se aflau şi ei în acelaşi loc şi în acelaşi timp cu noi, hotărâţi să se fotografieze în fel de fel de ipostaze pe scările acoperite de covorul roşu. Am făcut şi noi câteva poze, am admirat apoi puţin faleza, plaja şi am plecat spre Cagnes-sur-Mer. Ȋmi doream de mult timp să ajung acolo să vizitez casa în  care şi-a trăit ultimii 12 ani din viaţă pictorul meu preferat, Auguste Renoir. Bolnav de artrită, Renoir s-a retras în acest liniştit sat ce aparţine de Nisa pentru a-şi trata boala. A murit în 1919, chiar în această casă, la câteva luni după ce reuşise să viziteze muzeul Luvru, unde erau expuse unele dintre cele mai bune lucrări ale sale.

Din păcate, nu am reuşit să vizităm casa lui Renoir pentru că am ajuns acolo prea târziu şi ultimele vizite erau permise la ora 16. Am privit puţin de după gard şi am furat o fotografie.

rsz_img_9132

Câteva date statistice arată că:

• peste 15 milioane de turişti vizitează Coasta de Azur în fiecare an.
  • zona se bucură de peste 300 de zile cu soare pe an.
  • din totalul yachturilor existente în întreaga lume, ~ 90% dintre ele au vizitat măcar o dată un golf din această zonă.
  • Regina Victoria a Marii Britanii era îndrăgostită de Coasta de Azur şi îşi petrecea des vacanţele aici, în special în localitatea Menton.
  • 163 de naţionalităţi au proprietăţi în zona cuprinsă între Monte Carlo şi Saint Tropez.
          Un adevărat paradis pentru unii, Coasta de Azur rămâne un punct de atracţie important pe harta turiştilor din întreaga lume.

Galerie foto:

You can leave a response, or trackback from your own site.