Canalul Panama

Canalul Panama

Am traversat pentru prima oară Canalul Panama ȋn vara lui 2008, la bordul lui HS Livingstone şi, 7 ani mai tȃrziu, am ajuns din nou ȋn zonă, de data aceasta la bordul lui HS Bach.

Toate cele patru traversări – dinspre Atlantic spre Pacific şi dinspre Pacific spre Atlantic – au avut loc pe timpul zilei şi au durat, ȋn medie 12 ore, incluzȃnd aici şi timpii de aşteptare ȋn ecluze.

Traversarea Canalului Panama reprezintă una dintre cele mai frumoase experienţe ale vieţii mele pe mare şi abia aştept să mă ȋntorc ȋn zonă pentru a face cunoştinţă cu noul Canal, despre care am auzit că nu este, nici pe departe, la fel de frumos şi pitoresc ca originalul.

Canalul Panama – Informaţii Generale

Canalul Panama face legătura dintre Oceanul Atlantic şi Oceanul Pacific şi a fost construit între anii 1904-1914 pentru a scurta drumul navelor şi pentru a evita zonele periculoase din sudul Americii de Sud. Până la inaugurarea canalului, toate vapoarele treceau prin Strâmtoarea Magellan, Pasajul Drake şi pe la Sud de Capul Horn. Drumul era nu numai mult mai lung, dar şi mult mai primejdios din cauza vremii deosebit de potrivnice, indiferent de anotimp.

Canalul a fost construit de către Statele Unite ale Americii cu acordul recent infiinţatului stat Panama. Ȋnţelegerea a fost cam în felul următor: SUA a sprijinit obţinerea independenţei statului Panama de sub stăpânirea columbiană şi a fost de acord să plătească o taxă de 10 mil. $ plus 250.000$/an pentru administrarea canalului până în anul 1999. Tratatul încheiat iniţial în 1904 a fost modificat de câteva ori de-a lungul timpului, în 1979 statul Panama a obţinut 60% din administrare şi pe 31 decembrie 1999 a obţinut dreptul complet asupra canalului.

Canalul Panama are o lungime totală de 77 km, este compus din trei ecluze şi mai multe lacuri artificiale şi are o orientare NV- SE. Lăţimea ecluzelor este de 33,5 metri, această dimensiune fiind cunoscută sub numele de panamax.

Venind dinspre Oceanul Atlantic, un vapor este ridicat 26 de metri deasupra nivelului mării până în Lacul Gatun prin Ecluza Gatun, apoi coboară în Lacul Miraflores prin Ecluza Pedro Miguel şi prin Ecluza Miraflores în Oceanul Pacific.

Prima ecluzăEcluza Gatun – este construită pe trei etaje (camere). Un vapor este ridicat treptat prin cele trei camere de apă cu ajutorul unor locomotive care circulă pe şine, de-o parte şi de cealaltă a ecluzei.

Canalul Panama

Canalul Panama

Locomotivele trag vaporul în prima cameră, se închid porţile, camera se inundă cu apă şi când nivelul apei din prima cameră a ajuns la egalitate cu nivelul din cea de-a doua cameră, porţile din faţă de deschid şi vaporul trece în camera a doua. Apoi fenomenul se repetă. Ȋn momentul în care vaporul a ieşit din cea de-a treia cameră şi se află în Lacul Gatun, el este cu 26 de metri mai sus decât nivelul apei dinainte de ecluză.

Canalul Panama

Canalul Panama

Canalul Panama

Canalul Panama

Canalul Panama

Canalul Panama

Canalul Panama

După ce iese din prima ecluză, vaporul străbate ~37 km pe Lacul Gatun.

Lacul Gatun a fost creat în 1913 prin construirea unui baraj pe Râul Chagres şi era, la momentul acela, cel mai mare lac artificial din lume. De ambele părţi ale lacului, se găseşte jungla panameză, cea mai mare şi diversificată pădure tropicală din Emisfera Vestică, după jungla amazoniană. Chiar şi în ziua de azi, aici încă mai există porţiuni aproape neatinse de mâna omului, locuri necontaminate în care trăiesc sute de specii de animale si peste 2000 de specii de plante, una dintre cele mai mari biodiversităţi din întreaga lume. Vaporul ȋşi continuă drumul printre zeci de insule mai mari sau mai mici, unele dintre ele naturale, dar majoritatea formate prin inundarea care a avut loc în zonă pentru a lărgi lacul.

Canalul Panama

Canalul Panama

Canalul Panama

Canalul Panama

Ultimii 13 km din lac  sunt reprezentaţi de Culebra Cut –  una dintre cele mai spectaculoase porţiuni din ȋntregul canal. Cu o lăţime de 150m, Culebra Cut este zona care a ridicat cele mai mari probleme ȋn timpul construirii canalului, deoarece a implicat săparea ȋn stȃncă pentru a permite ȋnaintarea.

 

Canalul Panama

Drumul se se continuă apoi pe sub Podul Centennial.

Canalul Panama

A doua ecluză se numeşte Pedro Miguel şi este construită într-o singură treaptă (cameră). Aici, tot cu ajutorul locomotivelor, dar şi al cablurilor, un vapor este coborât 9,5 metri pentru a ajunge la nivelul Lacului Miraflores.

Canalul Panama

Canalul Panama

Lacul Miraflores are o lungime de ~ 2 km şi se află la 16 metri deasupra nivelului mării.

Canalul Panama

A treia ecluzăEcluza Miraflores – are 2 etaje şi aduce vaporul la nivelul Oceanului Pacific, coborându-l încă 16,5 metri. Tot cu ajutorul locomotivelor şi al cablurilor vaporul este mutat dintr-o cameră în cealaltă pentru a ieşi în Golful Balboa din Oceanul Pacific.

Canalul Panama

Canalul Panama

Canalul Panama

Canalul Panama

Tranzitarea Canalului Panama poate fi o experienţă foarte plăcută în condiţiile în care ai şi vremea de partea ta. Chiar dacă sezonul ploios este cuprins intre octombrie –noiembrie şi în cealaltă parte a anului plouă destul de mult, aproape la ore fixe, după-amiaza, umiditatea este foarte ridicată, la fel şi temperaturile. Daca vremea este bună poţi admira spectacolul naturii care are loc la doar câţiva metri de vaporul tău.

Canalul Panama

Canalul Panama

Canalul Panama

Foarte multe vapoare de pasageri organizează excursii pentru tranzitarea Canalului Panama de la un capăt la celălalt, iar unele vapoare tranzitează doar o ecluză şi apoi se întorc pe acelaşi drum înapoi, numai pentru a oferi pasagerilor acest spectacol interesant.

Şi turiştii care se află pe uscat pot vedea cum funcţionează o parte din complicatul sistem al tranzitării canalului. Chiar lângă Ecluza Miraflores, se află un centru pentru vizitatori, unde, în schimbul unei mici taxe, turiştii pot vedea şi fotografia vapoarele care intră şi ies din ecluză şi unde primesc informaţii de la ghizi.

Canalul Panama

Câteva date statistice:

  • Ȋn prezent, ~ 15.000 de nave tranzitează Canalul în fiecare an;
  • Pentru fiecare vapor care trece prin toate cele trei camere ale Ecluzei Gatun sunt necesari ~200 milioane litri de apă care vin prin gravitaţie din Lacul Gatun;
  • Cea mai ridicată taxă plătită vreodată de către un vapor la tranzitare a fost de ~ 375.000$. Vaporul se numeşte “Norwegian Pearl”, aparţine Companiei Norvegiene  “Norwegian Cruise” şi are o capacitate maximă de 2700 pasageri (plus 1500 de oameni în echipaj);
  • Cea mai mică taxă a fost de 36 cenţi şi a fost plătită de un american care a traversat Canalul înot şi care a fost trecut şi în Cartea Recordurilor pentru aceasta (nu pentru reuşita lui, ci pentru cea mai mică taxă plătită);
  • Ȋnainte de construirea Canalului, ca să ajungă din New York în San Fracisco, un vapor trebuia să parcurgă un voiaj de ~ 12.000 de mile (trecând pe la sud de Capul Horn) şi avea nevoie de ~ 70 de zile. Acum, voiajul durează maxim două săptămâni (în funcţie şi de viteza de deplasare) iar distanţa s-a redus la 4000 de mile;
  • Pentru a tranzita canalul fiecare vapor trebuie să plătească o taxă către statul Panama şi această taxă se calculează în funcţie de capacitatea vaporului. Un container plin se taxează cu 74$, ȋn timp ce pentru un pat ocupat ȋntr-o cabină de pasageri pe un cruiser se plăteşte suma de 134$. Se plătesc taxe şi pentru containerele goale, dar şi pentru cabinele goale de pe vapoarele de pasageri. Yacht-urile se taxează ȋn funcţie de lungime, cea mai mică taxă fiind de 800$ (pentru o barcă de 15 m).
  • Pentru tranzitarea lui HS Bach, compania noastră a plătit 280.000$;
  • La construirea canalului au muncit peste 80.000 de oameni, iar 30.000 dintre aceştia au murit (majoritatea din cauza malariei);
  • Tranzitarea vapoarelor se face ȋn covoaie, ȋn ordinea cronologică a sosirilor la porturile de intrare. ~ 40 de vapoare tranzitează Canalul ȋn fiecare zi, ȋn ambele sensuri.
You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leave a Reply