Amsterdam – vacanţă aprilie 2013

Primele două zile ale vacanţei noastre olandeze le-am dedicat Amsterdam-ului şi, chiar dacă vremea de afară nu a ţinut cu noi, am reuşit, totuşi,  să facem cunoştinţă cu cele mai importante puncte de atracţie turistică. Am păstrat cȃteva de vizitat şi pentru data viitoare pentru că dorim foarte mult să ne întoarcem într-o zi cu soare să facem o plimbare pe canale şi să vizităm Muzeul Van Gogh, aflat acum în renovare.
          Nu ne aflam pentru prima oară în Amsterdam, dar aveam, pentru prima oară, mai mult de cȃteva ore la dispoziţie pentru a vizita oraşul, chiar dacă ploaia de afară ne-a dat puţin planurile peste cap. Nu am putut să petrecem prea mult timp în aer liber aşa cum ne-am fi dorit şi am fost nevoiţi să ne adăpostim de cȃteva ori de ploaia torenţială care începea din senin, dar se şi oprea tot la fel. Nu am reuşit să ne plimbăm cu vaporaşul pe canale, dar asta nu ar fi o prea mare pierdere. În Veneţia am fost de 10 ori şi tot nu am făcut o plimbare cu gondola.:)) Am făcut, în schimb, lungi plimbări pe malul canalelor, am admirat ambarcaţiunile de tot felul care pluteau pe apă, am traversat mai multe poduri, în ambele direcţii şi ne-am propus să ne întoarcem în Amsterdam cȃnd vom mai avea ocazia pentru a admira oraşul de la nivelul apei, dintr-un vaporaş.
          Cu siguranţă city-break-ul nostru la Amsterdam nu a fost suficient pentru a realiza un ghid de călătorie, cu atȃt mai mult cu cȃt Amsterdam-ul este un oraş viu, cu o viaţă culturală activă, cu zeci şi sute de muzee, monumente şi expoziţii ce merită o atenţie sporită. Probabil nici o săptămȃnă nu ar fi fost suficientă pentru a putea cuprinde multitudinea de atracţii mai mult sau mai puţin turistice, incluzȃnd aici: teatre, săli de spectacole şi concerte, palate, monumente şi statui, galerii de artă, muzee, parcuri, grădini, pieţe, canale, poduri, case memoriale, coffee shop-uri, magazine de anticariat, mall-uri.
          Mă bucur că am reuşit să vedem o parte din ele, unele, într-adevăr, doar pe exterior şi sperăm să ne completăm lista la următoarea vizită.

1. Muzeul VanGogh

Unul din principalele motive pentru care îmi doream să vizitez Amsterdam-ul de foarte mult timp îl reprezintă Muzeul Van Gogh. Cu o arhitectură deosebit de futuristă şi construit după planurile unui nepot de-al lui VanGogh, Muzeul găzduieşte cea mai mare colecţie  de tablouri ale pictorului, majoritatea donate de cumnata acestuia. Tot aici se găseşte cea mai vastă colecţie de scrisori personale – corespondenţa dintre Vincent şi fratele lui, Ted – răspȃndite pe o perioadă de cȃţiva ani, dar şi comparări în paralel ale operei lui Van Gogh cu cele ale contemporanilor săi, de la sfȃrşitul secolului al XIX-lea.
          Din păcate, pe timpul vizitei noastre în Amsterdam, muzeul era închis pentru renovare, urmȃnd a fi deschis la începutul lunii mai. Pe perioada renovării, o mare parte din tablouri au fost expuse la Muzeul Hermitage. O altă parte din colecţia Van Gogh este expusă în ‘Beurs van Berlage‘ pȃnă în luna octombrie şi conţine mai multe tablouri complet restaurate, cȃt şi cȃteva reprezentaţii 3D ale celor mai faimoase lucrări. Intitulată ‘My dream exhibition’, această expoziţie se poate vizita pȃnă pe 6 octombrie, în fiecare zi, între 10 şi 18, iar preţul unui bilet este de 16,50 euro/adult şi 11 euro/ copii peste 8 ani.
Muzeul VanGogh

2. RijksMuseum

Aflat şi el în renovare pentru mai multe luni, Muzeul Rijks se pregătea de marea deschidere chiar într-una din zilele vacanţei noastre. Toată zona era un adevărat şantier, dar lucrurile păreau pe drumul cel bun şi aproape de finalizare. În cȃteva zile, regina Beatrix urma să inaugureze muzeul şi pe toate străduţele de jur împrejurul Muzeului se montau gărduleţe de protecţie şi puncte de control. Muzeul Rijks, Muzeul Naţional de Artă al Olandei, conţine cea mai largă colecţie de artă olandeză din secolul al XVII-lea, dar şi artă italiană, flamandă, spaniolă şi asiatică. A fost fondat în 1808, în timpul domniei lui Napoleon III şi a fost modificat şi renovat de mai multe ori de-a lungul timpului. A devenit unul dintre punctele principale de atracţie turistică ale oraşului şi este amplasat în Museum Straat, în apropierea Muzeului Van Gogh, pe laturia de NE a parcului Museumplein.

Noua atracţie a oraşului – I AMSTERDAM – aşezată strategic în faţa muzeului, atrage foarte mulţi turişti în fiecare zi, indiferent de vremea de afară. Dacă vrei să te fotografiezi cu literele uriaşe, atunci, cu siguranţă, în fotografia ta vei cuprinde şi o părticică din muzeu pe fundal.

Rijks Museum Amsterdam

Iamsterdam

3. Concertgebouw

Cea mai mare sală de concerte şi spectacole, Concertgebouwa fost inaugurată în 1888 şi se află în apropierea Muzeului Rijks, chiar la ieşirea de metrou situată de partea cealaltă a parcului, vizavi de ‘I AMSTERDAM’. Noi ne-am dus acolo într-o zi de joi, cu puţin înainte de prȃnz, pentru că citisem pe un blog de călătorii că în această zi la ora 12 se poate intra în sală pentru a asista la repetiţii. Din păcate, ori blogul respectiv era puţin dezinformat, ori data se schimbase de curȃnd pentru că vizitele nu mai sunt permise joia, ci miercurea. Se pare că nu eram singurii dezinformaţi pentru că alături de noi mai aştepta un cuplu să intre în sală şi … surpriză … erau chiar romȃni. Pȃnă la urmă, ne-a prins bine o pauză în sala de aşteptare, ne-am încălzit puţin şi, în următoarele două zile de hoinărit prin ploaie, ne-am mai întors de cȃteva ori aici să ne odihnim/încălzim.
Concert Gebouw Amsterdam

4.Piaţa de flori

Piaţa de flori din Amsterdam este singura piaţă plutitoare din Europa, o adevărată atracţie atȃt pentru iubitori de flori, cȃt şi pentru curioşi. Indiferent de anotimp şi de momentul zilei, piaţa se poate vizita pentru a cumpăra flori tăiate, bulbi, suveniruri sau doar pentru a admira şi fotografia. Găseşti aici o mare diversitate de bulbi de primăvară – lalele, brȃnduşe, narcise, zambile, dar şi bulbi de flori care înfloresc vara – dalii, crini, gladiole, foarte multe tipuri de plante în ghiveci, de la simple panseluţe, la plante carnivore sau canabis. Bulbii de lalele se puteau cumpăra la pachete, saci de 10 kg sau la bucată, amestecaţi sau doar de o anumită culoare, în funcţie de preferinţe, iar preţurile variau între 3 euro/bulbul (pentru anumite specii mai deosebite) şi 10 euro/ sacul de 100 de bucăţi. Pe lȃngă sutele de rafturi cu flori diverse se găseau şi standuri cu suveniruri – vederi, magneţi şi sute de pantofi din lemn – tradiţionalii clogi. Am găsit chiar şi un superb magazinaş cu decoraţiuni de brad, o mulţime de modele de globuri cu desene tradiţionale reprezentȃnd mori de vȃnt, cȃmpuri de lalele şi nelipsiţii clogi.

Buchete de flori Piata Amsterdam

Piaţa Albertcyup Amsterdam -paine
Piaţa Albertcyup Amsterdam fructe uscate

Piaţa Albertcyup Amsterdam

Întotdeauna ne place să vizităm pieţele în aer liber în oraşele în care ajungem. Piaţa Albertcyup este amplastă pe o străduţă, cam la 20 de minute de mers pe jos de Rijksmuseum şi găzduieşte în fiecare zi a anului, indiferent de anotimp, o adevărată expoziţie ambulantă de îmbrăcăminte şi mȃncare de toate felurile, o adevărată încȃntare pentru ochi, dar şi pentru alte simţuri. O vizită în piaţă la prima oră a dimineţii nu are cum să te lase indiferent. Chiar dacă vii aici doar pentru a privi şi admira, nu rezişti tentaţiei şi, pȃnă să străbaţi piaţa de la un capăt la altul, cheltuieşti deja cȃţiva euro la o tarabă pentru 300 de grame de ciocolată tradiţională, alţi euro la altă tarabă pentru cȃteva fructe uscate. Ai putea să cumperi şi cȃteva tipuri de peşte proaspăt şi nu foarte scump, cȃteva fructe de mare pentru o salată asortată şi un vin de calitatea pentru o cină extraordinară. Ţi-ar fi, cu siguranţă, mai greu să te hotărăşti ce tip de brȃnză să alegi dintre zecile de modele prezentate şi ai putea considera că ai servit chiar micul dejun numai dacă ai gusta cȃte puţin din fiecare tip de brȃnză şi de salam expuse în vitrine. Vȃnzătorii sunt foarte amabili şi zȃmbăreţi, te vor servi imediat cu o cȃte o mică mostră din produsele lor şi, privind preţurile, vei constata cu surprindere, chiar revoltă, că ele nu sunt cu mult mai mari decȃt preţurile la aceleaşi produse din ţara ta.  Bineînţeles că te revolţi şi nu înţelegi cum este posibil ca într-o ţară ca Olanda, în care salariile minime şi medii sunt de cȃteva ori mai mari ca cele din Romȃnia, poţi cumpăra liniştit o cutie de roşii cherry cu doar 1,5 euro ( aceeaşi cutie este în jur de 6 lei în Careffour), sau un kg de pulpe de pui proaspete cu doar 2.75 euro (~ 12 lei).
          Dacă tot am ajuns la acest capitol, trebuie neapărat să dau alte cȃteva exemple de preţuri pe care le-am descoperit cu uimire în supermarket-uri:

iaurt de fructe 0.59 euro
pȃine franzelă (direct din cuptor) 0.75 euro
apă plată (0.5 litri) – 0.60 euro
cola (0.5 litri) – 1.05 euro

În Olanda este clar că un salariat nu consumă 75% din salariul lui pe mȃncare (cum se întȃmplă în Romȃnia) şi îi rămȃn suficienţi bani pentru a-i cheltui în alte direcţii – să se îmbrace frumos, să mănȃnce des în oraş, să călătorească.

7. Dam Square

Această piaţă este una dintre cele mai renumite obiective turistice ale oraşului pentru că adună la un loc mai multe clădiri importante – Royal Palace, Muzeul Madame Tussaud, National Monumet Dam şi Nieuwe Kerk.
          Nieuwe Kerk (Biserica Nouă), construită la începutul secolului al XV-lea în stilul baroc, reprezintă scena de desfăşurare a încoronărilor regale încă din 1815.

Nieuwe Kerk Amsterdam

Royal Palace, construit iniţial în secolul al XVII-lea pentru a găzdui primăria, mai este cunoscut sub numele de Dam Palace pentru că se găseşte chiar pe locul în care a fost ridicat barajul pe Canalul Amstel, în secolul al XIII-lea. Chiar de aici provine şi numele oraşului – Amstel (canalul) + Dam (Baraj). Palatul găzduieşte o frumoasă colecţie de artă aparţinȃnd secolului al XVIII-lea şi este folosit de către familia regală doar cu ocazia unor evenimente aniversare.

Palatul Regal Amsterdam

National Monumet a fost ridicat în memoria victimelor celui de-al doilea Război Mondial şi reprezintă astăzi unul dintre principalele locuri de întȃlnire pentru tinerii olandezi, dar şi pentru turişti.

National Monumet Dam Amsterdam

8. Red Light District
          Oraşul Amsterdam este recunoscut ca fiind unul dintre cele mai libere şi nonconformiste oraşe din lume şi de aceea, indiferent de anotimp, zi a săptămȃnii, sau oră a zilei, acest cartier este luat cu asalt de numeroşi turişti în căutare de distracţie. Bineînţeles că distracţia este la nivel maxim la orele serii, pȃnă spre dimineaţă, dar, pe timpul zilei, ai mai multă libertate să vizitezi străduţele înguste şi să te bucuri de peisaj… dacă ai venit doar ca să priveşti. Coffee shop-urile sunt atracţia principală a zonei, atȃt ziua cȃt şi noaptea, iar vitrinele cu fete frumoase se deschid pentru curioşi la orele serii.

Coffeeshop Amsterdam

Amsterdam Coffeeshop

Astfel de libertăţi nu sunt permise nicăieri în Europa, de aceea foarte mulţi turişti vin în Amsterdam numai pentru aceste nopţi de distracţii nebune, oraşul fiind renumit mai mult pentru excursii de-o noapte în Cartierul Roşu decȃt pentru vizite la Muzeul Van Gogh.
          Şi, dacă te gȃndeşti, că doar cu 10 lire vecinii de peste Canalul Mȃnecii pot ajunge în Amsterdam cu autobuzul, atunci este foarte simplu să înţelegi de ce străzile din zonă erau pline de adolescenţi englezi bine dispuşi. Să fie asta o dovadă de libertate şi un model de urmat? Fiecare dintre noi avem propriile păreri în legătură cu consumul de droguri (uşoare sau nu) şi cu prostituţia. Dar din moment ce în alte ţări (chiar şi Romȃnia) consumul de canabis/marihuana este interzis prin lege, dar el se practică pe ascuns, atunci nu este greu de înţeles care model este demn de urmat. La fel se întȃmplă şi cu prostituţia care este ilegală în Romȃnia, dar ştim cu toţii că este la fel de reală ca oriunde în lume. Din punctul meu de vedere, un cȃştig în plus pentru Olanda!! Pe lȃngă faptul că adună mereu mulţi bani din acest tip de turism, reuşeşte, în acest fel, să ţină sub control ceea ce alte ţări se chinuie să stopeze – cu cheltuieli mari, dar fără succes.

9. Muzeul Amsterdam

Găzduit de clădirile în care a funcţionat orfelinatul oraşului din secolul al XVI-ea, Muzeul prezintă istoria de peste 1000 de ani a Amsterdam-ului. Să nu credeţi cumva că această fotografie este strȃmbă din cauza fotografului. Chiar aşa era intrarea în muzeu şi am mai văzut şi alte clădiri – locuinţe particulare – ale căror tavane nu erau paralele cu strada. Nici nu ştiu după ce se aliniau, dar poate tocmai acesta este farmecul lor.

Muzeul Amsterdam

În această perioadă, muzeul mai găzduieşte şi o expoziţie de tapiţerie, cu modele ce aparţin celor 180 de ţări care formează diversitatea multiculturală olandeză. Printre multele covoare peste care poţi să calci la propriu (şi chiar gratuit) am descoperit şi modelul reprezentativ pentru Romȃnia, cel puţin din punctul de vedere al creatoarei acestei expoziţii. Parcă eu aş fi ales cu totul altceva, mult mai reprezentativ, dar, poate că artista ştie mai bine, din moment ce s-a documentat mai mult de doi ani pentru această expoziţie.

Expozitie tapiterie Muzeul Amsterdam

Curtea interioară a muzeului se poate vizita (tot gratuit) şi aici poţi să afli o mulţime de lucruri interesante despre viaţa de zi cu zi din orfelinat, cum erau împărţite dormitoarele, sălile de studiu şi atelierele în care copii învăţau o meserie încă de la vȃrste fragede.

În 1580, orfelinatul găzduia 200 de copii în încăperile care fuseseră pȃnă atunci locuite de măicuţe, iar în perioada epidemiei de ciumă din 1663-1664, numărul orfanilor ajunsese la 1000. În anul 1960 orfelinatul a fost închis şi clădirea a fost transformată ulterior în muzeu.

10. Canale şi poduri
          Peste 160 de canale împarte oraşul în mai mult de 90 de insule. Aceste insule sunt unite între ele prin mai mult de 1000 de poduri dintre care cel mai renumit este Magere Brug, podul pietonal din lemn construit în secolul al XVIII-lea. Cele mai importante canale sunt: Amstel, Singel, Keizersgracht, Prinsengracht.
          Recunoscut drept Patrimoniu al Umanităţii de către UNESCO, Canalul Ring sărbătoreşte anul aceste 400 de ani de istorie, eveniment ce va fi marcat printr-o serie de manifestaţii – concerte, expoziţii de artă –  ce vor avea loc la jumătatea lunii august – Grachtenfestival.
          Construcţia primelor patru canale a început în perioada de aur a Olandei (secolul al XVII-lea). În prezent cele mai importante evenimente culturale se desfăşoară în strȃnsă colaborare cu Ring Canal – Gay Parade şi Ziua Reginei.
          Ştiu că podurile şi canalele sunt principalele atracţii ale Amsterdamului, dar ploaia continuă care a curs în cele două zile ale vizitei noastre în oraş ne-a împiedicat să ne bucurăm cu adevărat de ele. În puţinele ore cu soare, ne-am plimbat pe malul apei, am traversat o mulţime de poduri, cȃteodată de mai multe ori în ambele sensuri, dar nu ne-am plimbat cu vaporaşul şi trebuie să ne întoarcem pentru asta.

În unele zone, am descoperit cu uimire cȃteva ambarcaţiuni trase la mal care semănau foarte mult cu nişte case plutitoare. Prietenii noştri olandezi care ne însoţeau în plimbare ne-au lămurit pe loc. Da, acestea sunt adevărate case plutitoare, unele dintre ele moştenite din generaţii, altele mai noi. În general, ele sunt trase la mal în anumite locuri, dar, cȃteodată, se mai pot deplasa pe distanţe scurte pentru ca apoi să se întoarcă cuminţi de unde au plecat. Mi s-a părut foarte interesant. Îmi pare, totuşi, rău că nu am întrebat ce se întȃmplă cu ele pe perioada iernii cȃnd canalele îngheaţă şi se transformă în adevărate patinoare.

Dar, pentru asta, trebuie să ne reîntoarcem în Amsterdam să vedem cu ochii noştri.

CITIŢI ÎN CONTINUARE:

Olanda noastra

Întȃlnire cu Marea Nordului

Olanda pe bicicletă

Vacanţă in Olanda

Galerie foto:

You can leave a response, or trackback from your own site.

3 Responses to “Amsterdam – vacanţă aprilie 2013”

1. […] 21st, 2013 calatoriprinlume           După o superbă vacanţă olandeză (povestea aici , aici , aici , aici  si aici )  – pe bicicletă, printre cȃmpuri de flori – am ajuns […]

2. […] haine din geamantan. Am putut privi Amsterdam-ul şi de sub umbrelă şi ne-a plăcut (povestea aici), dar cea mai interesantă parte a vacantei noastre s-a consumat la ~35 km de capitală, acolo unde […]

3. […] aşa a fost. Deci, după ce ne-am lăsat bătuţi de ploaie şi de vȃnt prin Amsterdam (povestea aici), ne-am răsfăţat ȋn aerul călduţ de la ţară, pedalȃnd cȃte 8-10 ore pe zi ȋn […]